Vera Whistler-Witleer
Als danseres kreeg ik steeds meer behoefte om de vluchtigheid van bewegingen op mijn eigen wijze beeldend vast te leggen.
Omdat de verbinding met de toeschouwer voor mij essentieel is, maak ik werk dat tot de verbeelding spreekt, en waar men visueel in kan ronddwalen.
In mijn kunst probeer ik mijn eigen werkelijkheid door middel van een relatie tussen beweging en materie uit te drukken.
Dat doe ik door residuen van beweging te laten zien, waarbij ik allerlei materialen, zoals papier, klei, lijm en/of pastel gebruik om mijn handelingen te laten stollen.
Mijn werk komt tot stand via een proces van plannen en laten groeien, waarbij het toeval een grote rol speelt.
Belangrijk zijn ook de oppervlaktestructuren die ik bewust maak, of spontaan laat ontstaan.
Tijdens de ontwikkeling van figuratief naar abstract, met objecten in 2D en 3D, ontstonden o.a. werken van aangetast papier, maar ook ragfijne lijmwerken, robuuste vazen, en geschuurde pasteltekeningen.
Momenteel werk ik aan variaties van min of meer spiegelende keramische halve bollen. Niet alleen omdat de eenvoud van de vorm en de coating me aanspreken, maar ook omdat spiegels je op een directe manier terugbrengen bij jezelf.
Mijn inspiratiebronnen zijn o.a. oorspronkelijke culturen, archeologische vondsten, en de natuur, maar ook beeldend kunstenaars als Pollock, Van Eyck, Van Lunteren en Last.
As a dancer, I increasingly felt the urge to capture the volatility of movements in my own expressive manner.
Because the connection with the viewer is essential to me, I create work that appeals to the imagination, and in which one can wander visually.
In my art I try to represent my own reality through a relationship between movement and matter. I do this by showing residues of movement, using all kinds of materials, such as paper, clay, glue and/or pastels to solidify my actions.
My work is created through a process of planning and letting things grow, in which chance plays a major role.
Also important are the surface structures that I create consciously, or allow to arise spontaneously.
During the development from figurative to abstract, with objects in 2D and 3D, works arose of impaired paper, but also of gossamer glues, robust vases and sanded pastel drawings.
I am currently working on variations of more or less reflective ceramic half orbs. Not only because the simplicity of the shape and the coating appeal to me, but also because mirrors bring you back to yourself in a direct way.
My sources of inspiration include original cultures, archaeological finds, and nature, but also visual artists such as Pollock, Van Eyck, Van Lunteren and Last.



