Jan Sinke
Geboren te Rotterdam (1952)
Opleiding: Academie voor Beeldende Kunsten te Rotterdam, 1977-1982.
Dat schoonheid voornamelijk een functie is van spanning, geldt voor iedere vorm van beeldende kunst. Lange tijd ben ik intensief bezig geweest met het begrip ‘spanning’ en heb het bewust onderdeel gemaakt van het concept van mijn objecten.
Ik ben in de loop der jaren veel nieuwsgieriger geworden. Dat is ook waar kunst om draait: het zoeken en het vragenstellen. Ik kan mij daarom moeilijk vastleggen op één bepaalde techniek. Na mijn beelden uit ijzer ben ik beelden in messing gaan uitvoeren en later vooral in hout.
De serie Hong Kong bestaat uit sculpturen en wandobjecten gebaseerd op herinneringen aan Hong Kong, de stad die ik vaak bezocht heb. Met de sculptuur ‘The Circle is Broken’ ben ik een nieuwe serie gestart die mij veel vrijheid biedt. Ik had behoefte om meer emotie kwijt te kunnen in het werk. Ik werkte al met eerlijke materialen, maar kreeg nog meer de behoefte om juist dat materiaal ook te laten zien. Eenvoudige materialen ook, zoals onbewerkt hout, inclusief knoesten. Niet te fraai afgewerkt om het weer niet te gladjes te maken, gedeeltelijk geverfd, maar dan weer niet in gladde lakverf, maar met matte krijtverf, wat het ruwe aspect accentueert. Soms gebruik ik er nog andere min of meer natuurlijke materialen bij, zoals touw. Ondanks het ongedwongen uiterlijk zijn de objecten vaak wel doordacht geconstrueerd. Een cirkel wordt in stukjes opgedeeld, die daarna verschoven weer worden vastgelijmd
Aquarelleren is een oude liefde van mij dat ik lang had weggestopt. Maar op zeker moment inspireerden mijn houten objecten mij om deze te verwerken in aquarellen of gouaches. Objecten en aquarellen vullen elkaar goed aan.
Ik werk sterk intuïtief. Tijdens het werken vinden daarom vaak aanpassingen en veranderingen plaats. Slechts een ruw concept ligt aan het werk ten grondslag. Er wordt een beeld gevormd en in gedachten plaats ik alle componenten van een object. Bij het uiteindelijke beeld moet alles precies op de juiste plaats zitten en alle overbodige elementen weggelaten zijn. Ook de maatvoering van het object is uiterst belangrijk. Immers: een goed concept bewijst zichzelf wanneer het direct leesbaar is.
Exposities
1981 Galerie Melissa in de Catacomben, Heinenoord
1982 De Boekenstal, Poortugaal
1983 Galerie Langevoort, Oegstgeest
Ziekenhuis Dijkzigt, Rotterdam
1984 Bloemenveiling, Naaldwijk
1985 De Hofboerderij, Wateringen
Bossis Art Gallery, Rotterdam
Gemeentebibliotheek, Rijswijk
Galerie Kuyvenhoven, Naaldwijk
1987 De Klimmende Bever, Rotterdam
Galerie Het Zwarte Schaap, Goudswaard
Galerie De Sluis, Leidschendam
Provinciehuis Zuid-Holland, Den Haag
Peter Booms Haarmode, Rotterdam
Antonius Binnenweg, Rotterdam
1988 Sociaal Economische Raad (SER), Den Haag
2008 Galerie Serruys, Rotterdam
2016 Galerie De Aventurijn, Epe
2017 Galerie Arnerie, Harderwijk
2017 Kunstschouw, Scharendijke
2017 Karmijn, Rotterdam
2017 De Rozet, Rozenburg
2018 PinkstArt, Nieuwerkerk aan den IJssel
2018 Kunstroute Kralingen/Crooswijk
2019 PinkstArt, Moordrecht
2019 Galerie Bleiswijk, Bleiswijk
2019 Karmijn, Rotterdam










_JPG.jpg)

Another Day in Hong Kong

Wandsculptuur A Vision of Hong Kong



