top of page
Jan Sinke

Geboren te Rotterdam (1952)

Opleiding: Academie voor Beeldende Kunsten te Rotterdam, 1977-1982.

 

Dat schoonheid voornamelijk een functie is van spanning, geldt voor iedere vorm van beeldende kunst. Lange tijd ben ik intensief bezig geweest met het begrip ‘spanning’ en heb het bewust onderdeel gemaakt van het concept van mijn objecten.

Ik ben in de loop der jaren veel nieuwsgieriger geworden. Dat is ook waar kunst om draait: het zoeken en het vragenstellen. Ik kan mij daarom moeilijk vastleggen op één bepaalde techniek. Na mijn beelden uit ijzer ben ik beelden in messing gaan uitvoeren en later vooral in hout.

 

De serie Hong Kong bestaat uit sculpturen en wandobjecten gebaseerd op herinneringen aan Hong Kong, de stad die ik vaak bezocht heb. Met de sculptuur ‘The Circle is Broken’ ben ik een nieuwe serie gestart die mij veel vrijheid biedt. Ik had behoefte om meer emotie kwijt te kunnen in het werk. Ik werkte al met eerlijke materialen, maar kreeg nog meer de behoefte om juist dat materiaal ook te laten zien. Eenvoudige materialen ook, zoals onbewerkt hout, inclusief knoesten. Niet te fraai afgewerkt om het weer niet te gladjes te maken, gedeeltelijk geverfd, maar dan weer niet in gladde lakverf, maar met matte krijtverf, wat het ruwe aspect accentueert. Soms gebruik ik er nog andere min of meer natuurlijke materialen bij, zoals touw. Ondanks het ongedwongen uiterlijk zijn de objecten vaak wel doordacht geconstrueerd. Een cirkel wordt in stukjes opgedeeld, die daarna verschoven weer worden vastgelijmd

Aquarelleren is een oude liefde van mij dat ik lang had weggestopt. Maar op zeker moment inspireerden mijn houten objecten mij om deze te verwerken in aquarellen of gouaches. Objecten en aquarellen vullen elkaar goed aan.

 

Ik werk sterk intuïtief. Tijdens het werken vinden daarom vaak aanpassingen en veranderingen plaats. Slechts een ruw concept ligt aan het werk ten grondslag. Er wordt een beeld gevormd en in gedachten plaats ik alle componenten van een object. Bij het uiteindelijke beeld moet alles precies op de juiste plaats zitten en alle overbodige elementen weggelaten zijn. Ook de maatvoering van het object is uiterst belangrijk. Immers: een goed concept bewijst zichzelf wanneer het direct leesbaar is.

Exposities

 

1981  Galerie Melissa in de Catacomben, Heinenoord

1982  De Boekenstal, Poortugaal

1983  Galerie Langevoort, Oegstgeest

          Ziekenhuis Dijkzigt, Rotterdam

1984  Bloemenveiling, Naaldwijk

1985  De Hofboerderij, Wateringen

          Bossis Art Gallery, Rotterdam

          Gemeentebibliotheek, Rijswijk

          Galerie Kuyvenhoven, Naaldwijk

1987  De Klimmende Bever, Rotterdam

          Galerie Het Zwarte Schaap, Goudswaard

          Galerie De Sluis, Leidschendam

          Provinciehuis Zuid-Holland, Den Haag

          Peter Booms Haarmode, Rotterdam

          Antonius Binnenweg, Rotterdam

1988  Sociaal Economische Raad (SER), Den Haag

2008  Galerie Serruys, Rotterdam

2016  Galerie De Aventurijn, Epe

2017  Galerie Arnerie, Harderwijk

2017  Kunstschouw, Scharendijke

2017  Karmijn, Rotterdam

2017  De Rozet, Rozenburg

2018  PinkstArt, Nieuwerkerk aan den IJssel

2018  Kunstroute Kralingen/Crooswijk

2019  PinkstArt, Moordrecht

2019  Galerie Bleiswijk, Bleiswijk

2019  Karmijn, Rotterdam

 

Sinke_Zonder titel 2 copy.JPG
Sinke_Zonder titel 1 copy.JPG
Sinke_The Family 5 vrijsta copy.JPG
Sinke_Liggende figuur 4 copy.JPG
Sinke_Duiveland 2 copy.JPG
Sinke_Waterkering copy.JPG
Sinke_Calangues copy.JPG
Shifted by force.JPG
SAM_3862.JPG
SAM_4162.JPG
Abstract arrangement #1 (twee).JPG

Another Day in Hong Kong

Wandsculptuur A Vision of Hong Kong

GEO-serie nr. 2.JPG
Zonnebloemen in Toscane.JPG
GEO-serie nr. 1.JPG
Achter de dijk.JPG
bottom of page